Δευτέρα, 31 Οκτωβρίου 2011

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΥΜΠΑΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ


Οι κουμπαράδες που επιλέξαμε να φτιάξουμε φέτος για την παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης ήταν με απλά και κυρίως άχρηστα υλικά.

1) Άδεια κουτιά από γάλα και χυμό του μισού λίτρου ή του ενός (ανάλογα με το πόσα χρήματα έχει σκοπό κάποιος να αποταμιεύσει!!!). Τα κουτιά αυτά μοιάζουν με σπίτι, μιας και το θέμα του κουμπαρά μας ήταν το σπιτάκι.


2) Εφημερίδες  



ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

Κόβουμε τις εφημερίδες σε λωρίδες και τις μουσκεύουμε στο νερό.

 Τις αφήνουμε 15- 20 λεπτά για να μουλιάσουν καλά.

Περνάμε ένα χέρι ατλακόλ κρυσταλιζέ σε όλο το κουτί

 Και αρχίζουμε να στρώνουμε μία -μία λωρίδα μέχρι να καλύψουμε όλο το κουτί με εφημερίδα. Χρησιμοποιούμε την εφημερίδα για να βάψουμε αργότερα τον κουμπαρά μας και να πιάσει το χρώμα.
 

 

Τα κουτιά μπορεί να στεγνώσουν στον αέρα ή και πάνω σε ένα καλοριφέρ τοποθετώντας από κάτω ένα κομμάτι αλουμινόχαρτο, γιατί μπορεί να στάξει η κόλλα.

Εναλλακτικά, και πιο εύκολα μπορούμε να καλύψουμε το κουτί με χαρτοταινία. Είναι λιγότερο χρονοβόρο, αλλά έχει κόστος (για 20 κουτιά χρειάζονται 2 χαρτοταινίες).

Τα παιδιά έβαψαν τους κουμπαράδες με τέμπερες σε ότι χρώμα ήθελαν,



Όταν στέγνωσαν, ανοίξαμε μια σχισμή με ένα κοπίδι, απ' όπου θα μπορούν τα παιδιά να ρίχνουν τα χρήματα ( κέρματα & χαρτονομίσματα)


 Στο τέλος, χρησιμοποιώντας νερομπογιές, στολίσαμε τα σπιτάκια- κουμπαράδες.


 







Πέμπτη, 27 Οκτωβρίου 2011

Η ΔΥΝΑΤΗ ΚΑΙ Η ΣΙΓΑΝΗ (ΧΑΜΗΛΗ) ΦΩΝΗ

Ένα ποίημα- τραγούδι που έγραψα εγώ και αφορά στη δυνατή και στη σιγανή φωνή.

Πολλές φορές με τα παιδιά στο σχολείο παίζουμε διάφορα παιχνίδια που έχουν σχέση με την ένταση της φωνής μας αλλά και την ταχύτητα αντίδρασης. Για παράδειγμα τραγουδάμε ένα τραγούδι και εγώ με το χέρι μου ρυθμίζω την ένταση της φωνής τους. Όταν το σηκώνω  ψηλά σημαίνει ότι τραγουδάμε με τη δυνατή φωνή, ενώ όταν το κατεβάζω χαμηλά τραγουδάμε με τη χαμηλή φωνή (δηλαδή σιγανά). Σε πολλές περιπτώσεις ανεβοκατεβάζω το χέρι μου γρήγορα για να ελέγξω την ταχύτητα αντίδρασης τους. Η όλη διαδικασία αρέσει πολύ στα παιδιά και δείχνουν να το διασκεδάζουν.


Το να μιλάμε χαμηλόφωνα και να μη "τσιρίζουμε" αποτελεί συνήθως έναν από τους πρώτους κανόνες τους οποίους θέτουμε στην τάξη μας. Για να γίνει πιο διασκεδαστική η διαδικασία έγραψα το παρακάτω τραγούδι και το παρουσίασα στα παιδιά ως εξής:
  • Παρομοίασα τη χαμηλή φωνή με ένα αγγελάκι που στέκεται στο αυτί μας και μας εμψυχώνει να μιλάμε με τη δική του φωνή (τη χαμηλή).
  • Παρομοίασα τη δυνατή φωνή με ένα διαβολάκι που στέκεται στο αυτί μας και μας εμψυχώνει να μιλήσουμε δυνατά.
Ρώτησα τα παιδιά:
  • Τελικά εμείς τι θα κάνουμε; 
  • Ποια είναι η "καλή" φωνή;
  • Η δυνατή ή η χαμηλή;
Τα παιδιά γνωρίζοντας ότι στα παραμύθια το αγγελάκι είναι το καλό και θέλει το καλό μας, διάλεξαν τη χαμηλή φωνή, απορρίπτοντας το διαβολάκι με τη δυνατή φωνή που θέλει το κακό μας.


Η ΔΥΝΑΤΗ ΚΑΙ Η ΣΙΓΑΝΗ ΦΩΝΗ

Τη σιγανή φωνή
προσέχω εγώ πολύ,
να μην πολύ- φωνάζω
σιγά να κουβεντιάζω. (2 φορές)

Μα τότε η δυνατή,
αυτή η κακή φωνή
έρχεται στο αυτί μου 
και λέει στη στιγμή. (2 φορές)

Παιδάκια μου καλά
φωνάξτε δυνατά,
φωνάξτε όσο μπορείτε
και ας ξεκουφαθείτε (2 φορές).

Να φύγεις δυνατή
εσύ κακή φωνή,
σιγά εγώ θα μιλάω
θα παίζω, τραγουδάω (2 φορές).


Οι δύο τελευταίοι στίχοι κάθε στροφής επαναλαμβάνονται 2 φορές.

Σημείωση: Επηρεαζόμενη από τα τραγούδια της 28ης έδωσα στο παραπάνω τραγούδι το ρυθμό του τραγουδιού:  Σαν σήμερα παιδιά, οι Ιταλοί με τα φτερά ζητούν απ' την Ελλάδα μας να πάρουν τα κλειδιά.


Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2011

Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ο ΜΥΡΟΒΛΗΤΗΣ







Τα παιδιά χρωμάτισαν τον Άγιο Δημήτριο




 Έκοψαν το περίγραμμα της φωτοτυπίας και το κολλήσαμε σε ένα κάνσον χρώματος καφέ. Κολλώντας κομματάκια χρυσά φτιάξαμε το φωτοστέφανο.



Στο τέλος κολλήσαμε γκοφρέ χαρτί για περίγραμμα.






Χρόνια πολλά σε όλους όσους γιορτάζουν. Χρόνια πολλά στους δύο μαθητές μου!!!


Κυριακή, 23 Οκτωβρίου 2011

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΙ Η ΛΕΞΗ: ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


Η παρακάτω δραστηριότητα αναδύθηκε αυθόρμητα ένα πρωί που ασχολούμασταν στην παρεούλα με τις καθημερινές δραστηριότητες: καιρός, ημέρα, απουσίες και παρουσίες.

Διδακτικοί στόχοι:
  • Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία. Δίνονται ευκαιρίες στα παιδιά να συνειδητοποιούν ότι σε κάθε συζήτηση οι συμμετέχοντες είναι διαδοχικά ομιλητές και ακροατές και επομένως παίρνουν το λόγο εκ περιτροπής. Ενθαρρύνονται στην ανάπτυξη μιας στοιχειώδους επιχειρηματολογίας ώστε να αιτιολογούν τις απόψεις τους. Μαθαίνουν να ακούν τους συνομιλητές τους, χωρίς να τους διακόπτουν, και να μιλούν την κατάλληλη στιγμή, αφού λάβουν υπόψη τους τι έχει προηγηθεί.
  • Να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο.
  • Να συνειδητοποιήσουν σταδιακά ότι μια πρόταση αποτελείται από λέξεις. Ότι δηλαδή η πρόταση είναι το όλο και οι λέξεις της το μέρος.
  • Να διακρίνουν τις λέξεις (μέρος)  σε μια πρόταση (όλο).
  • Αναγνωρίζοντας οικείες λέξεις στο περιβάλλον μέσα από πίνακες αναφοράς π. χ. πίνακας αναφοράς καιρού, στους οποίους υπάρχει αντιστοιχία εικόνων και λέξεων, προοδευτικά μαθαίνουν να οργανώνουν το λόγο τους φτιάχνοντας απλές προτάσεις.
Όταν λοιπόν ήρθε η ώρα να αλλάξουμε την καρτέλα του καιρού,


να βρούμε δηλαδή αυτή του ήλιου και να την τοποθετήσουμε στην ανάλογη θέση παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά απαντούν μονολεκτικά στην ερώτηση "τί καιρό έχουμε σήμερα" με τη λέξη ΗΛΙΟΣ. Αυτό είναι αναμενόμενο και φυσιολογικό για τις ηλικιακές ομάδες του Νηπιαγωγείου. Συνήθως τα παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν ολοκληρωμένες προτάσεις. Συνέχισα λέγοντας την πρόταση: "Σήμερα έξω έχει ήλιο" και ζήτησα από το παιδί να  το  επαναλάβει όλο, να κάνει δηλαδή μια ολόκληρη πρόταση. Το παιδί επανέλαβε την πρόταση που είχα πει, "Σήμερα έξω έχει ήλιο".
Σε δεύτερη φάση εξήγησα τι είναι λέξη και τι είναι πρόταση. Παρομοίασα την πρόταση με μια ΜΑΜΑ και τις λέξεις της πρότασης με τα ΠΑΙΔΙΑ της.

1η Δραστηριότητα: Φτιάχνω προτάσεις
Προέτρεψα τα παιδιά να κάνουν προτάσεις με πολλά παιδιά- λέξεις. 
Δύο παιδιά είπαν σχετικά εύκολα δύο προτάσεις: 
  • Κυρία θέλω να πιω νερό
  • Το παγουρίνο είναι ένα.
Τα περισσότερα παιδιά όμως δυσκολεύτηκαν να σχηματίσουν προτάσεις.

2η Δραστηριότητα: Λέω λέξεις και έπειτα σχηματίζω προτάσεις με αυτές.
Τότε τους ζήτησα να μου πουν λεξούλες. Να μου πει ο καθένας μία μόνο λέξη.
Τα παιδιά είπαν:
  • άλογο
  • λιοντάρι
  • σύννεφο
  • σχολείο
  • καρτέλες
  • κλειδί
  • φίδι
  • καρδιά
  • δόντια
  • δράκος
Κάθε φορά που λέγανε μία λέξη τους ζητούσα να φτιάξουν και μια πρόταση. 
Τα παιδιά είπαν:
  • Ένας δράκος με μεγάλη στοματάρα.
  • Το λιοντάρι τρώει κρέας.
  • Βρέχει το σύννεφο.
  • Το σχολείο έχει πολλές καρτέλες.
  • Κλειδώνω την πόρτα.
  • Η καρδιά κάνει ντούκου ντούκου.
  • Τα δόντια είναι πλυμένα.
Το παιδί που έκανε μια πρόταση, με τη δική μου βοήθεια, προσπαθούσε να μετρήσει τις λέξεις με τα δαχτυλάκια του. Υπενθυμίζοντας συχνά την ΜΑΜΑ (πρόταση) και τα ΠΑΙΔΙΑ (λέξεις).

3η Δραστηριότητα: Φτιάχνω προτάσεις και κυκλώνω τις λέξεις.
Τα παιδιά φτιάχνουν προτάσεις, τις γράφουμε, τις κυκλώνουμε και τις μετράμε. Εξηγούμε στα παιδιά ότι σε μια πρόταση οι λέξεις ξεχωρίζουν με ένα κενό που αφήνουμε ανάμεσά τους όταν τις γράφουμε.
Τα παιδιά είπαν:
  • Θα πάω στο σχολείο να μάθω γράμματα.
  • Θέλω να παίζω με τους φίλους μου στο σχολείο.
  • Μόλις σχολάμε κλείνουμε το σχολείο.










4η Δραστηριότητα:Φτιάχνω προτάσεις με τη λέξη ΟΧΙ
Με αφορμή τη συζήτηση για την επέτειο του ΟΧΙ, ζητήσαμε από τα παιδιά να κάνουν προτάσεις με τη λέξη ΟΧΙ.
  • Όχι, δεν έχουμε σχολείο.
  • Όχι όπλα και σπαθιά.
  • Όχι στον πόλεμο.
  • Όχι πέτρες στα παιδιά.