Κυριακή, 2 Οκτωβρίου 2011

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ: ΚΑΛΛΙΕΡΓΩ ΤΟΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΛΟΓΟ- ΕΚΦΡΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΤΩ

 Τα τραγούδια απο τις πρώτεςς κιόλας μέρες στο Νηπιαγωγείο καταλαμβάνουν περίοπτη θέση. Ειδικά αυτά που έχουν κίνηση και έχουν χιούμορ.


Ένα τέτοιο τραγούδι είναι το παραδοσιακό από την Πελοποννήσου, της Δόμνας Σαμίου "Παντρεύουνε τον κάβουρα", που περιλαμβάνεται στο LP «Περπερούνα»



Στην αρχή ακούσαμε το τραγούδι από το cd και σιγά- σιγά τραγουδώντας το, το μάθαμε συνοδευόμενο από κινήσεις.

Παντρεύουνε τον κάβουρα,
ώώώώώ
και του δίνουν τη χελώνα
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.


Καλέσαν και τον πόντικα,
ώώώώώ
τα συμβόλαια να γράψει
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.

 

Καλέσαν τον σκαντζόχοιρο,
ώώώώώ
για τα στέφανα ν' αλλάξει
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,

ωρέ τα ’ργανα.

 

Καλέσαν και τον τζίτζικα
ώώώώώ
για να παίξει το βιολί του
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.


Καλέσαν και τον γάιδαρο
ώώώώώ
για να πάει να τραγουδήσει
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,

ωρέ τα ’ργανα.

 

Καλέσαν και το μέρμηγκα
ώώώώώ
τα προικιά να κουβαλήσει
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,

ωρέ τα ’ργανα.

 

Καλέσαν και την αλεπού
ώώώώώ
για τις κότες να μαδήσει
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,

ωρέ τα ’ργανα.



Καλέσαν και το βάτραχο
ώώώώώ
για νερό να κουβαλήσει.
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,

ωρέ τα ’ργανα.
Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό που έφτασε στο σημείο να μου προτείνουν να προσθέσουμε και άλλα ζώα στο γάμο του κάβουρα προτείνοντας διάφορα ζώα.
Συζητήσαμε λοιπόν, το τι θα κάνουν τα ζώα αυτά στο γάμο, δηλαδή ποιο ρόλο θα εχουν.
Έτσι λοιπόν έγινε η παρακάτω επέκταση του τραγουδιού:

 Καλέσαν το λιονταρι
ώώώώώ
για να κάνει τον παπά. 
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.


Καλέσαν και τις πεταλούδες
ώώώώώ
για το ρύζι να πετάξει. 
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.


Καλέσαν τη γάτα
ώώώώώ
να μοιράσει τα γλυκά.
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.


Καλέσαν και τον κότσυφα
ώώώώώ 
για δώσει μπομπονιέρες.
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα. 



Καλέσαν και τον λύκο
ώώώώώ
για να φάει την αλεπού. 
Ντράγκα-ντρούγκα τα ’ργανα,
ωρέ τα ’ργανα.




Με την παραπάνω διαδικασία  καλύφθηκαν στόχοι του Αναλυτικού προγράμματος αβίαστα. Οι στόχοι αφορούσαν στη γλώσσα και τη μουσική:

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ: Προφορική Επικοινωνία (ομιλία και ακρόαση)
  • Μέσα από τη επέκταση του τραγουδιού βελτίωσαν, εμπλούτισαν και οργάνωσαν τον προφορικό τους λόγο, α)φτιάχνοντας ολοκληρωμένες απλές προτάσεις και β)απομνημονεύοντας και  απαγγέλλοντας τραγούδια.
  • Σύνέθεσαν μικρές ιστορίες με ή χωρίς καθοδήγηση και περιορισμούς, δίνοντας εξηγήσεις για τις επιλογές και τις προτιμήσεις τους.
  •  Συμμετείχαν σε συζήτηση χρησιμοποιώντας στοιχειώδη επιχειρηματολογία. Στις συζητήσεις 1)δίνονται ευκαιρίες στα παιδιά να συνειδητοποιούν ότι σε κάθε συζήτηση οι συμμετέχοντες είναι διαδοχικά ομιλητές και ακροατές και επομένως παίρνουν το λόγο εκ περιτροπής. 2)Ενθαρρύνονται στην ανάπτυξη μιας στοιχειώδους επιχειρηματολογίας ώστε να αιτιολογούν τις απόψεις τους και να μπορούν να πείθουν τους συνομιλητές τους. 3)Μαθαίνουν να ακούν τους συνομιλητές τους, χωρίς να τους διακόπτουν, και να μιλούν την κατάλληλη στιγμή, αφού λάβουν υπόψη τους τι έχει προηγηθεί.
ΠΑΙΔΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ : Μουσική (εκτέλεση & δημιουργία)
  • Τα παιδιά τραγουδώντας ένα τραγούδι ομαδικά (εκτέλεση) συνέθεσαν μια ηχοϊστορία (δημιουργία) .
  • Επιλέγοντας ποια θα είναι η επέκταση του τραγουδιού, τραγούδησαν και εκφράστηκαν μέσα από την μουσική σύνθεσή τους.


Δεν υπάρχουν σχόλια: