Κάθε χρόνο, κυρίως στην αρχή της σχολικής χρονιάς ξεκινούμε την προσέγγιση των χρωμάτων. Είναι ένα αγαπημένο θέμα αλλά και ιδιαίτερα προσιτό από τα παιδιά. Παρ' όλα αυτά τα χρώματα, σαν θέμα επεξεργάζεται και εμπλουτίζεται καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Αρχικά επιδιώκουμε να δούμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για τα χρώματα:
- ποια ξέρουν
- πόσα είναι
- πως τα ονομάζουμε
- αντιστοίχηση χρώματος με το όνομά τους
Φέτος σκέφτηκα να προσεγγίσω τα χρώματα με έναν διαφορετικό τρόπο. Με αφορμή το βιβλίο της Ρούλας Παπανικολάου "Αινίγματα με εικόνες", εκδ. Μικρός Πρίγκηπας, διαβάσαμε κάποια αινίγματα των οποίων η λύση είναι σχετικά εύκολη και τα οποία ίσως γνωρίζανε τα παιδιά από το σπίτι ή από την προηγούμενη χρονιά.
Διαβάσαμε τα εξής παρακάτω:
- Είμαι κίτρινο χνουδάτοκαι στυφό μα μυρωδάτογίνομαι και πιο καλόαν με κάνουνε γλυκό.Τι είναι;
ΑπάντησηΤο κυδώνι
- Είμαι τόπι κόκκινο,αν με καθαρίσειςάσπρο νόστιμο καρπόαμέσως θα αντικρίσεις.Τι είναι;
ΑπάντησηΤο μήλο
Παρατήρησα πως τα παραπάνω δύο αινίγματα ανέφεραν στην περιγραφή τους το χρώμα και ρίχνοντας μια ματιά στο βιβλίο είδα ότι οι απαντήσεις άλλων αινιγμάτων παραπέμπουν σε αντικείμενα των οποίων η λύση μας οδηγεί σε κάποιο χρώμα. Σκέφτηκα λοιπόν ότι τα αινίγματα είναι μια καλή αφορμή να προσεγγίσουμε τα χρώματα!!!
Έτσι ξεκινήσαμε με το παρακάτω αίνιγμα:
Κλειδώνω, μανταλώνω, τον κλέφτη μέσα βρίσκω.
Τι είναι;
Ο ήλιος
Για τη διδασκαλία ή καλύτερα την παρουσίαση του αινίγματος ακολουθήσαμε την εξής διαδικασία:
- Αναφέραμε τον όρο αίνιγμα
- Εξηγήσαμε τι σημαίνει: είναι μια μικρή ιστοριούλα που μας ρωτάει κάτι (μια απάντηση)
- Πρέπει να βρούμε τη λύση- απάντηση
- Σε περίπτωση που δυσκολεύονται δίνουμε περισσότερες εξηγήσεις γύρω από το προς απάντηση αντικείμενο. π.χ. στην προκειμένη περίπτωση μπορούμε να πούμε είναι ψηλά στον ουρανό ή μας φωτίζει τη μέρα ή είναι και ζεστός.
Αφού βρήκανε τα παιδιά την απάντηση συζητήσαμε και για το χρώμα του ήλιου. Τα παιδιά είπαν ότι είναι κίτρινος.
- Βρήκαμε κίτρινα αντικείμενα στην τάξη μας
- Βρήκαμε και συζητήσαμε για κίτρινα αντικείμενα που βρίσκονται έξω από την τάξη, αλλά τα συναντάμε στην καθημερινότητα π.χ. μπανάνα, λεμόνι.
- Ακούσαμε το τραγούδι "το κίτρινο" από το cd Ζουζούνια, Μιλάμε για τα χρώματα.
- Σε ένα αρχείο word δημιουργήσαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας, το οποίο δώσαμε στα παιδιά να το συμπληρώσουν ζωγραφίζοντας το.
Τα αινίγματα είναι η αναφορά των ιδιοτήτων και των γνωρισμάτων ενός αντικείμενου, χωρίς ν' αναφέρεται το ίδιο το αντικείμενο. Η περιγραφή είναι τέτοια, ώστε οδηγεί τον ακροατή ή τον αναγνώστη στην ανακάλυψη του αντικείμενου. Είναι μια ασαφής φράση με δυσεξήγητο νόημα. Το αίνιγμα, είναι καρπός της λαϊκής δημιουργίας και στοιχείο της φιλοσοφίας του λαού μας.
Στο Νηπιαγωγείο και πιο απλά τα αινίγματα είναι μικρές ιστοριούλες, με τις οποίες περιγράφουμε στα παιδιά το αντικείμενο που ψάχνουμε.
Αυτά τα περιπαιχτικά στιχάκια ή οι ιστοριούλες αρέσουν ιδιαίτερα στα παιδιά. Συνήθως οι απαντήσεις, εάν δοθούν και επεξηγήσεις, είναι εύκολες.
Δείτε περισσότερα αινίγματα εδώΗ προσέγγιση των χρωμάτων στο Νηπιαγωγείο μας θα συνεχιστεί με αφορμή τα αινίγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου