Ο καιρός άλλαξε και οι πρώτες βροχούλες εμφανίστηκαν. Όταν μαζευτήκαμε στον κύκλο αλλάξαμε τον καιρό και συζητήσαμε για αυτή την αλλαγή.
Οι πρώτες ερωτήσεις (από πού έρχεται η βροχή; Πώς δημιουργείται η βροχή;) δημιούργησαν προβληματισμό στα παιδιά. Ξεκίνησε η συζήτηση με τα παιδιά να εκφράζουν ενδιαφέρουσες απόψεις. Οι περισσότερες από τις προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες τους, οδήγησαν τα παιδιά σε υποθέσεις. Η συζήτηση επεκτάθηκε σε ότι γνώριζαν τα παιδιά για τη βροχή και με τον τρόπο αυτό μάθαμε ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ σχετικά με τη βροχή.
Οι αρχικές γνώσεις των παιδιών ήταν αρκετά ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές. Π.χ. τα παιδιά νόμιζαν ότι τη βροχή τη στέλνει ο θεός, βγαίνει από τα σύννεφα (χωρίς όμως να ξέρουν πως φτάνει ως εκεί), έρχεται από κάπου απ’ τον ουρανό!!!
Οι ερωτήσεις και οι προβληματισμοί είχαν σαν στόχο να μάθουμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για τη βροχή και με βάση αυτό, να θέσουμε τους στόχους (για το τι θέλουμε να μάθουν) λαμβάνοντας υπόψη τα γνωστικά εμπόδια ή τις λάθος αντιλήψεις τους σχετικά με το θέμα. Οι στόχοι λοιπόν που θέσαμε και οι οποίοι αποτέλεσαν τα γνωστικά εμπόδια στις σκέψεις των παιδιών ήταν:
Καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα:
Την επόμενη ημέρα, και επειδή το ενδιαφέρον ήταν αρκετό, η Νηπιαγωγός πρόβαλλε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή το παραμύθι «το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα». Κατά τη διάρκεια της προβολής τα παιδιά μάντευαν σε πολλές περιπτώσεις τη συνέχεια μιας και θυμόταν αρκετά από την προηγούμενη ημέρα.
Σειρά έπειτα είχε το πείραμα και η παρατήρηση: Η νηπιαγωγός ζέστανε νερό σ’ ένα βραστήρα.
Σε πολύ λίγο έκαναν τη εμφάνισή τους οι υδρατμοί.
Σε ένα μικρό πλαστικό δίσκο, που κρατούσε η Νηπιαγωγός πάνω απ‘ το βραστήρα,
άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα «σύννεφα»
και οι πρώτες σταγόνες έπεσαν.
Μαζευτήκαμε στον κύκλο για να σημειώσουμε σ’ ένα χαρτί τι παρατηρήσαμε απ’ το πείραμα.
Στο τέλος σειρά είχε το παιχνίδι:
"Μία σταγόνα χορεύει και πηδάει
Δύο σταγόνες χορεύουν και πηδάνε
Τρεις σταγόνες χορεύουν και πηδάνε
……………………………………
Όλες οι σταγόνες χορεύουν και πηδάνε"
Τα παιδιά είναι σε κύκλο όρθιοι, η Νηπιαγωγός ακουμπάει ένα παιδί στο κεφάλι και τραγουδάει "μια σταγόνα χορεύει και πηδάει" δίνοντας έτσι το σύνθημα για να χορέψει το παιδί- σταγόνα.Ακουμπάει το επόμενο παιδί και τραγουδάει "δύο σταγόνες χορεύουν και πηδάνε", και το παιδί αυτό χορεύιε μαζί με το προηγούμενο τώρα...Συνεχίζει μέχρι να ακουμπήσει όλα τα παιδιά και κάθε φορά προσθέτει και μία σταγόνα-παιδί στο τραγούδι. Στο τέλος χορεύουν όλες οι σταγόνες.
Οι πρώτες ερωτήσεις (από πού έρχεται η βροχή; Πώς δημιουργείται η βροχή;) δημιούργησαν προβληματισμό στα παιδιά. Ξεκίνησε η συζήτηση με τα παιδιά να εκφράζουν ενδιαφέρουσες απόψεις. Οι περισσότερες από τις προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες τους, οδήγησαν τα παιδιά σε υποθέσεις. Η συζήτηση επεκτάθηκε σε ότι γνώριζαν τα παιδιά για τη βροχή και με τον τρόπο αυτό μάθαμε ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ σχετικά με τη βροχή.
Οι αρχικές γνώσεις των παιδιών ήταν αρκετά ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές. Π.χ. τα παιδιά νόμιζαν ότι τη βροχή τη στέλνει ο θεός, βγαίνει από τα σύννεφα (χωρίς όμως να ξέρουν πως φτάνει ως εκεί), έρχεται από κάπου απ’ τον ουρανό!!!
Οι ερωτήσεις και οι προβληματισμοί είχαν σαν στόχο να μάθουμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για τη βροχή και με βάση αυτό, να θέσουμε τους στόχους (για το τι θέλουμε να μάθουν) λαμβάνοντας υπόψη τα γνωστικά εμπόδια ή τις λάθος αντιλήψεις τους σχετικά με το θέμα. Οι στόχοι λοιπόν που θέσαμε και οι οποίοι αποτέλεσαν τα γνωστικά εμπόδια στις σκέψεις των παιδιών ήταν:
- Γιατί αλλάζει ο καιρός και βρέχει
- Πώς αλλάζει ο καιρός και έρχεται η βροχή
- Πώς ταξιδεύουν οι σταγόνες
- Ποιος είναι ο κύκλος του νερού
Καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα:
- Το νερό ταξιδεύει
- Το νερό κάνει κύκλο
- Ο ήλιος είναι υπεύθυνος γι’ αυτό το ταξίδι
- Το νερό πέφτει παντού: στο χώμα, στα δέντρα, στα ποτάμια, στις θάλασσες, στο σπίτι μας,
- Το νερό έρχεται και ξανάρχεται
Την επόμενη ημέρα, και επειδή το ενδιαφέρον ήταν αρκετό, η Νηπιαγωγός πρόβαλλε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή το παραμύθι «το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα». Κατά τη διάρκεια της προβολής τα παιδιά μάντευαν σε πολλές περιπτώσεις τη συνέχεια μιας και θυμόταν αρκετά από την προηγούμενη ημέρα.
Σειρά έπειτα είχε το πείραμα και η παρατήρηση: Η νηπιαγωγός ζέστανε νερό σ’ ένα βραστήρα.
Σε πολύ λίγο έκαναν τη εμφάνισή τους οι υδρατμοί.
Σε ένα μικρό πλαστικό δίσκο, που κρατούσε η Νηπιαγωγός πάνω απ‘ το βραστήρα,
άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα «σύννεφα»
και οι πρώτες σταγόνες έπεσαν.
Μαζευτήκαμε στον κύκλο για να σημειώσουμε σ’ ένα χαρτί τι παρατηρήσαμε απ’ το πείραμα.
Στο τέλος σειρά είχε το παιχνίδι:
"Μία σταγόνα χορεύει και πηδάει
Δύο σταγόνες χορεύουν και πηδάνε
Τρεις σταγόνες χορεύουν και πηδάνε
……………………………………
Όλες οι σταγόνες χορεύουν και πηδάνε"
Τα παιδιά είναι σε κύκλο όρθιοι, η Νηπιαγωγός ακουμπάει ένα παιδί στο κεφάλι και τραγουδάει "μια σταγόνα χορεύει και πηδάει" δίνοντας έτσι το σύνθημα για να χορέψει το παιδί- σταγόνα.Ακουμπάει το επόμενο παιδί και τραγουδάει "δύο σταγόνες χορεύουν και πηδάνε", και το παιδί αυτό χορεύιε μαζί με το προηγούμενο τώρα...Συνεχίζει μέχρι να ακουμπήσει όλα τα παιδιά και κάθε φορά προσθέτει και μία σταγόνα-παιδί στο τραγούδι. Στο τέλος χορεύουν όλες οι σταγόνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου