Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2010

Οι Ιδιότητες του νερού


Η αφορμή για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα δόθηκε από ένα κορίτσι που βράχηκε με το νερό στην τουαλέτα. Ένα παιδί σχολίασε το γεγονός και η Νηπιαγωγός προέτρεψε τα νήπια να παρατηρήσουν εάν το παντελόνι της, εκτός από βρεγμένο ήταν και λερωμένο, αν δηλαδή είχε χρώμα.
Τα περισσότερα παιδιά συμφωνήσαν ότι μόνο βρεγμένο ήταν, δηλαδή δεν υπήρχε πάνω στο παντελόνι λεκές.

1η ιδιότητα: το νερό είναι άχρωμο
Η νηπιαγωγός ρώτησε τα παιδιά γιατί συμβαίνει αυτό, γιατί δηλαδή όσο περνούσε η ώρα και στέγνωνε το παντελόνι, δεν φαινόταν το νερό. Τα περισσότερα παιδιά δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν ότι το νερό είναι άχρωμο (1η ιδιότητα) ή ότι δεν έχει χρώμα.
Η επόμενη ερώτηση έγινε απ' ευθείας: "Τι χρώμα έχει το νερό;"
Τα παιδιά απάντησαν: είναι γκρι, μπλε, άσπρο.
Έτσι ήρθε η ώρα της παρατήρησης. Η Νηπιαγωγός έστρωσε ένα τραπεζομάντιλο στο τραπέζι και τοποθέτησε πάνω γυάλινα διάφανα ποτήρια με διάφορα υγρά: λάδι, ξύδι, νερό, γάλα, κρασί, χυμό πορτοκάλι.
Αρχικά παρατηρήσαμε τα διαφορετικά χρωματιστά υγρά που βρίσκονταν μέσα στα ποτήρια και καταλήξαμε ότι το νερό δεν είναι άσπρο, γιατί άσπρο είναι το γάλα.
 

 
Οι αρχικές υποθέσεις και απόψεις των παιδιών ότι το νερό είναι γκρι, άσπρο, μπλε, διαψεύστηκαν με την παρατήρηση. Πολύ γρήγορα κάποιο παιδί είπε ότι το νερό δεν έχει χρώμα, "είναι αχρωματιστό".

2η ιδιότητα: το νερό είναι άοσμο
Η Νηπιαγωγός προέτρεψε τα παιδιά να παρατηρήσουν τα υγρά μέσα στα ποτήρια και να κάνουν  υποθέσεις γύρω απ' το τι μπορεί να περιέχουν. Σε κάποιες περιπτώσεις ήταν εύκολο να μαντέψουν, ενώ σε κάποιες άλλες όχι και τα παιδιά πρότειναν να τα μυρίσουμε.
Μυρίσαμε όλα τα ποτήρια:  
   

             το κρασί                                        το χυμό

               το γάλα                                    το νερό
  
       το λάδι                                                το ξύδι

Μυρίζει πικρό/ ξινό/ γλυκό... ήταν μερικές απαντήσεις για τα υγρά που υπήρχαν στα ποτήρια. Στην ερώτηση πώς μυρίζει το νερό; τα παιδιά απάντησαν ότι δε μυρίζει γλυκό, ούτε ξινό, ούτε πικρό. Και στην επόμενη ερώτηση μυρίζει το νερό; απάντησαν πως δε μυρίζει με κάτι, ότι δεν έχει μυρωδιά.

3η ιδιότητα: το νερό είναι άγευστο

Δοκιμάσαμε τις γεύσεις των υγρών που υπήρχαν στα ποτήρια:
Το λάδι
Το νερό
 
Το κρασί


Το χυμό

Το ξύδι
Το γάλα

Το συμπέρασμα ήταν ότι το νερό δεν έχει γεύση. Είναι άγευστο.

4η ιδιότητα: το νερό δεν έχει σχήμα

Σε αυτή τη φάση πειραματιστήκαμε με το σχήμα του νερού. Η Νηπιαγωγός άδειασε λίγο νερό σε ένα μπολ και ρώτησε τα παιδιά τι σχήμα έχει το νερό.



Τα παιδιά απάντησαν ότι το νερό μέσα στο μπολ είναι σαν κύκλος.
Έπειτα ζήτησε από ένα παιδί να βάλλει λίγο νερό μέσα στη χούφτα του. 


Εδώ τα παιδιά δεν μπορούσαν να προσδιορίσουν το σχήμα και μάλιστα παρατήρησαν ότι το νερό μετά από λίγο ότι έτρεχε. Στο τέλος ρώτησε τι σχήμα έχει το νερό μέσα στο ποτήρι. Και πάλι τα παιδιά δεν έδωσαν καμιά απάντηση. Η τελευταία ερώτηση προβλημάτισε τα παιδιά. Έχει σχήμα το νερό; Είναι κύκλος; Είναι τετράγωνο; Είναι τρίγωνο; Τα παιδιά αν και δυσκολεύτηκαν απάντησαν ότι μάλλον το νερό δεν έχει σχήμα. Το σχήμα του το παίρνει από τα σκεύη ή υλικά μέσα στο οποίο το βάζουμε. 

Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα υγρά.
 


5η ιδιότητα: το νερό απορροφάται από ορισμένα υλικά:

Με τα παιδιά παρατηρήσαμε, όταν κατά λάθος χύθηκε νερό, ότι αυτό απορροφήθηκε από το χάρτινο τραπεζομάντηλο που υπήρχε εκεί. Κάναμε το ίδιο σε ένα άλλο τραπέζι που δεν υπήρχε τραπεζομάντηλο και είδαμε ότι το νερό στέκονταν πάνω του. Πειραματιστήκαμε και με άλλα υλικά,
με μια πετσέτα
με μια σακούλα

και παρατηρήσαμε ότι η σακούλα δεν απορροφά το νερό, ενώ η πετσέτα το απορροφά.
Το συμπέρασμα ήταν ότι το νερό απορροφάται από ορισμένα υλικά.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: