Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ: ΔΙΑΛΥΤΟΤΗΤΑ

 
Μια από τις ιδιότητες του νερού είναι να διαλύει κάποια σώματα ενώ κάποια άλλα δεν τα διαλύει.
Προσεγγίσαμε την έννοια αυτή με ένα τυχαίο γεγονός το οποίο και προκαλέσαμε. Την ώρα της παρεούλας το πρωί έφερα δίπλα μου τον καφέ μου σε ένα γυάλινο ποτήρι. Προκάλεσα την προσοχή των παιδιών πάνω σε αυτόν λέγοντάς τα ότι ξέχασα να βάλλω καφέ μέσα κατά λάθος και από βιασύνη έβαλα μόνο ζάχαρη.
Η ώρα της παρεούλας τελείωσε, ήρθε η ώρα του φαγητού και έπειτα του διαλείμματος. Με την επιστροφή μας από το διάλειμμα ξανά- προκάλεσα την προσοχή των παιδιών στο ποτήρι με την ζάχαρη και το νερό και αφού η ζάχαρη είχε διαλυθεί έδειξα ξαφνιασμένη και έκανα την εξής ερώτηση: Μα που πήγε η ζάχαρη που ήταν μέσα στο ποτήρι;
Τα παιδιά απάντησαν:
  • Την έκλεψε κάποιος
  • Την έφαγε ο ποντικός
  • Εξαφανίστηκε μαγικά
  • Έλιωσε
Με αυτόν τον τρόπο ανιχνεύασαμε τις πρότερες γνώσεις/ εμπειρίες/ ιδέες/ σκέψεις των παιδιών για την διάλυση υλικών από το νερό.

Στόχος: Να γνωρίσουν τα παιδιά την ιδιότητα του νερού σε σχέση με άλλα υλικά (διαλυτότητα)
Υλικά: Γυάλινο ποτήρι, ζάχαρη, αλάτι, πέτρες, ξύλα, άμμος.

Ξεκινήσαμε να δούμε τι θα συμβεί αν ρίξουμε μέσα σε ένα ποτήρι νερό ζάχαρη περιμένοντας μέχρι να διαπιστώσουμε και οι ίδιοι, μιας και οι υποθέσεις ήταν πολλές και διαφορετικές.

 


Ρίξαμε τη ζάχαρη στο ποτήρι με το νερό

 


Η ζάχαρη εξαφανίστηκε, είπαν τα παιδιά.

Και που πήγε ήταν η επόμενη ερώτηση; Δεν υπάρχει πουθενά;
Δοκιμάσαμε μια- δυο γουλιές από το "ζαχαρόνερο" και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι δεν εξαφανίζεται αυτό που λιώνει. Μένει μέσα στο νερό και παίρνει τη γεύση του, μιας και τα παιδιά από τη δοκιμή διαπίστωσαν ότι αυτό το υγρό μέσα στο ποτήρι δεν είναι σαν το νερό, αλλά είναι ένα γλυκό νερό, και αυτό οφείλεται στην ζάχαρη που έλιωσε μέσα του.
 Το νερό διαλύει την ζάχαρη

Στόχος μας ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά 
  • ότι το νερό διαλύει κάποια υλικά αλλά δεν τα εξαφανίζει, 
  • ότι υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται, 
  • ότι άλλο είναι η διάλυση και άλλο η εξαφάνιση.
Αναφερθήκαμε στην ορολογία: Το νερό διαλύει την ζάχαρη. Και αυτό συνέβη και το πρωί στο ποτήρι με τον καφέ που το αφήσαμε στο διάλειμμα και μετά είδαμε τη ζάχαρη μα λείπει.

Συνεχίσαμε τον πειραματισμό με υλικά και καταλήξαμε σε συμπεράσματα: 

Αλάτι: Το νερό διαλύει το αλάτι

 





Ρύζι: Το νερό δεν διαλύει το ρύζι

 

 


Το νερό δεν διαλύει το ξύλο





Το νερό δεν διαλύει την πέτρα

 

Το νερό δεν διαλύει την άμμο



 Μέσα από την δραστηριότητα τα παιδιά:
  • Κατανοήσαν  ποια υλικά μπορούν να διατηρηθούν ως έχουν μέσα στο νερό και ποια υλικά δεν μπορούν να διατηρηθούν ως έχουν στο νερό.
  • Διέκριναν τα διαλυτά και μη διαλυτά στερεά στο νερό.
  • Γνώρισαν τα υλικά που διαλύονται και αυτά που δεν διαλύονται στο νερό.
Στο τέλος συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας με πίνακα διπλής εισόδου:





1 σχόλιο:

Προσχολικά είπε...

Ελενάκι βρίσκω πολύ σωστή την προσέγγισή σου με τη διαλυτότητα. Ίσως εαν θέλατε να την προεκτείνετε τους έβαζες να υποθέσουν πως συμπεριφέρονται τα υγρά(π.χ ξύδι/ γάλα/ λάδι/ πετρέλαιο;)και μετά να το πάτε ως και την μόλυνση του περιβάλλοντος. Σε φιλώ!