Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ GOOGLE EARTH

 Η Google Earth είναι ένα λογισμικό ανοιχτού τύπου που οδηγεί  στη μάθηση μέσω ανακάλυψης και διερεύνησης ώστε να οδηγηθεί ο μαθητής στην οικοδόμηση της γνώσης. Κατά τη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης συνυπάρχουν αλλά και αναδεικνύονται οι προϋπάρχουσες γνώσεις, πάνω στις οποίες χτίζονται οι νέες.
Η  Google Earth είναι ένα λογισμικό οπτικοποίησης και προσομοίωσης.
Ως προσομοίωση ορίζεται η αναπαράσταση μιας κατάστασης ή ενός αντικειμένου από λογισμικό, με δυνατότητες χειρισμού συνθηκών παραμέτρων και μεταβλητών που αφορούν το μοντέλο.Σε ένα περιβάλλον οπτικοποίησης αναπαρίστανται τα δεδομένα ενός μοντέλου.
Το λογισμικό Google Earth, μας επιτρέπει να μεταβαίνουμε οπουδήποτε στη γη. Με τη βοήθεια  δορυφορικών φωτογραφιών μεγάλης ευκρίνειας επιτρέπεται στο χρήστη να βλέπει με λεπτομέρειες για διάφορες τοποθεσίες του κόσμου. Οι φωτογραφίες αυτές συνδυάζονται με χάρτες και άλλες πληροφορίες. Μπορεί να αφορούν σε κτίρια, μνημεία, θάλασσα, ωκεανούς, αρχαιολογικούς χώρους κ.α. Τα παιδιά μπορούν να πλοηγηθούν σε όλο τον πλανήτη γράφοντας στο ανάλογο πλαίσιο το μέρος που θέλουν  να επισκεφτούν και κάνοντας αναζήτηση, αλλά και να επιλέξουν το ύψος από το οποίο θα κάνουν την πλοήγηση αυτή. Με τη βοήθεια του λογισμικού μπορούμε να εξερευνήσουμε πλούσιο γεωγραφικό περιεχόμενο, να αποθηκεύσουμε και να εκτυπώσουμε τα μέρη στα οποία περιηγηθήκαμε και να τα μοιραστούμε με άλλους. Το λογισμικό έχει ελεύθερη άδεια χρήσης και μπορούν τα σχολεία ή ο εκπαιδευτικός να το κατεβάσει από τον παρακάτω σύνδεσμο: http://earth.google.com/download-earth.html 
Αξιοποιώντας τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία ευνοούμε την αλλαγή του παραδοσιακού διδακτικού μοντέλου και τη χρήση σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων. Αναδεικνύουμε το μαθητοκεντρικό μοντέλο της ανακαλυπτικής διερευνητικής μάθησης, ενισχύουμε τη συνεργατική μάθηση και την αλληλεπίδραση των μαθητών στη διαδικασία της μάθησης, αναδεικνύοντας τελικά τα οφέλη της τεχνολογίας στη σχολική τάξη.
Στην ουσία των πραγμάτων η διδασκαλία με τη χρήση του υπολογιστή περνά ένα βήμα πιο πέρα  από τον παραδοσιακό τρόπο  και η ίδια δουλειά του δασκάλου οργανώνεται και υλοποιείται με νέα μέσα και τρόπους. 
Αυτή ακριβώς η  δυνατότητα δίνει μια νέα διάσταση στη διδασκαλία που βασίζεται στην Online αναζήτηση και συγκέντρωση πληροφοριών, την επεξεργασία και σύνθεση τους αλλά και στην εξαγωγή συμπερασμάτων. 

Αφορμή για να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο λογισμικό και να το εντάξουμε στη συγκεκριμένη δραστηριότητα στάθηκαν τα κάλαντα που τραγουδιούνται σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. 
Με τα παιδιά επιλέξαμε φέτος να μάθουμε τα κάλαντα δύο περιοχών διαφορετικών και αρκετά μακρινών μεταξύ τους. 

Κάλαντα Πελοποννήσου: ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΠΡΩΤΟΥΓΕΝΝΑ
Χριστούγεννα , πρωτούγεννα, πρώτη γιορτή του χρόνου
για βγάτε, διέτε, μάθετε που ο Χριστός γεννιέται.
Γεννιέται κι αναθρέφεται στο μέλι και στο γάλα,
το μέλι τρων οι άρχοντες, το γάλα οι αφεντάδες
και το μελισσοβότανο το λουζοντ' οι κυράδες.

Εμείς εδώ δεν ήρθαμε να φάμε και να πιούμε
μόνο σας αγαπούσαμε κι ήρθαμε να σας δούμε.
Δώστε μας και τον κόκορα δώστε μας και την κότα
δώστε μας και πέντ' έξι αυγά να πάμε σ' άλλη πόρτα.

Εδώ που τραγουδήσαμε πέτρα να μην ραγίσει
και ο νοικοκύρης του σπιτιού χρόνους πολλούς να ζήσει.


Κάλαντα Ικαρίας:   ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΚΟΡΗ ΟΜΟΡΦΗ 
 Για σένα κόρη όμορφη ήρθαμε να τα πούμε
και τα καλά Χριστούγεννα για να σου ευχηθούμε.
Φέρτε μας κρασί να πιούμε
"και του χρόνου" να σας πούμε.
"Και του χρόνου" να σας πούμε, 
φέρτε μας κρασί να πιούμε. 
Σ' αυτό το σπίτι που'ρθαμε καράβια'ν'ασημένια
Του χρόνου σαν και σήμερα να'ναι μαλαματένια.
Φέρτε μας κρασί να πιούμε  
"και του χρόνου" να σας πούμε.
"Και του χρόνου" να σας πούμε, 
φέρτε μας κρασί να πιούμε. 
Για σένα κόρη όμορφη ήρθαμε να τα πούμε
και τα καλά Χριστούγεννα για να σου ευχηθούμε.
Φέρτε μας κρασί να πιούμε
"και του χρόνου" να σας πούμε.
"Και του χρόνου" να σας πούμε, 
φέρτε μας κρασί να πιούμε.
Στην 1η δραστηριότητα δείξαμε εικόνες από παιδιά που τραγουδάνε τα κάλαντα. Συζητήσαμε για τις εικόνες αυτές. Με ερωτήσεις κατάλληλες τα παιδιά παρατήρησαν ομοιότητες και διαφορές με το σήμερα: στον χρόνο, τον τόπο, τον τρόπο και τα μέσα με τα οποία ψάλλονται τα κάλαντα σήμερα σε σχέση με το παρελθόν.


     

 

Τα Κάλαντα είναι ένα έθιμο που διατηρείται αμείωτο ακόμα και σήμερα με τα παιδιά να γυρνούν από σπίτι σε σπίτι σε παρέες και να τα τραγουδούν  συνοδεύοντας το τραγούδι τους με το τρίγωνο ή με κάποιο μουσικό όργανο. Τα παιδιά γυρνούν από σπίτι σε σπίτι, χτυπούν την πόρτα και ρωτούν: «Να τα πούμε;». Συνήθως η απάντηση είναι θετική από  τον νοικοκύρη ή την νοικοκυρά και τραγουδούν τα κάλαντα, τελειώνοντας με την ευχή «Και του Χρόνου. Χρόνια Πολλά». Τα παιδιά ανταμείβονται με κάποιο χρηματικό ποσό, ενώ παλιότερα τους προσέφεραν γλυκά ή και φρούτα. Κάλαντα λέγονται την παραμονή των  Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και  των Φώτων και είναι διαφορετικά για κάθε γιορτή.

Σε μια 2η δραστηριότητα συζητήσαμε για τα Κάλαντα που μάθαμε από τις δύο παραπάνω περιοχές. Ποιες είναι, αν τις γνωρίζουν, αν τις έχουν ξανακούσει. 
Τα παιδιά δεν γνώριζαν κάτι γι' αυτές τις περιοχές (Πελοπόννησος- Ικαρία), γι' αυτό και μεταφερθήκαμε στο χάρτη.

Κάποια παιδιά αρχικά με μεγάλο ενθουσιασμό εντόπισαν τον τόπο μας- ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ και έδειξαν το χωριό τους- ΝΕΑ ΦΩΚΑΙΑ.
Στη συνέχεια η Νηπιαγωγός έδειξε και σημείωσε που ακριβώς βρίσκονταν στο χάρτη οι δύο περιοχές από όπου μάθαμε τα κάλαντα. Επιπλέον σημείωσε με βάση τις υποδείξεις των παιδιών τον τόπο τους (ΝΕΑ ΦΩΚΑΙΑ). Τέλος παρουσίασε και τις περιοχές που κατοικούν οι δύο δασκάλες τους: (ΕΛΑΙΟΧΩΡΙΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ- ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ).

Έπειτα, και σε μια προσπάθεια να εντάξουμε τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία περάσαμε στον Υπολογιστή και στο λογισμικό Google Earth.
Έγινε αρχικά μια παρουσίαση του λογισμικού από την Νηπιαγωγό σε ομάδες των δύο παιδιών. Τα παιδιά έμαθαν
  • να εντοπίζουν το εικονίδιο στην επιφάνεια εργασίας και να μπαίνουν σε αυτό.  
  • οτι υπάρχει μια γραμμή, στην οποία πληκτρολογούμε το μέρος που θέλουμε να ταξιδέψουμε πατώντας "τον μεγεθυντικό φακό" .
  • Έμαθαν να ανοίγουν και να κλείνουν τις φωτογραφίες.
Αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε στα μέρη που σημειώσαμε στο χάρτη ή και κάπου αλλού. Γράψαμε τα μέρη αυτά σε ένα χαρτί. Από κει και πέρα δημιουργήσαμε κινητά καρτελάκια, τα οποία θα μας βοηθούσαν να πληκτρολογήσουμε το όνομα της περιοχής στο πλαίσιο αναζήτησης.


    
Τα παιδιά σε ομάδες των δύο έμπαιναν και άνοιγαν το λογισμικό:












Με τη βοήθεια του χάρτη, πάνω στον οποίο ήταν σημειωμένα τα μέρη που αποφασίσαμε  να επισκεφτούμε, τα παιδιά επέλεγαν το κατάλληλο καρτελάκι και το κολλούσαν στο κάτω μέρος της οθόνης του υπολογιστή για να μπορούν να πληκτρολογήσουν το μέρος που επιθυμούσαν να επισκεφτούν. Έτσι λοιπόν ταξιδέψαμε και είδαμε εικόνες από: ΕΛΛΑΔΑ
  
        


                                  



Και συγκεκριμένα από το χωριό τους, τη ΝΕΑ ΦΩΚΑΙΑ:

 




Το νησί της ΙΚΑΡΙΑΣ:

 

Την ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ:

 




Την ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:

Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους τα παιδιά συζητούσαν σχετικά με τα μέρη που επισκέπτονταν. Συνεργάζονταν όπου ήταν απαραίτητο προκειμένου να βρουν γράμματα στο πληκτρολόγιο, αλλά και να κάνουν την σωστή αντιστοίχηση με το κινητό καρτελάκι. Εξέφραζαν απορίες για κάποια "κουμπιά" του λογισμικού, και παροτρύνονταν από τη Νηπιαγωγό να τα πατήσουν προκειμένου να ανακαλύψουν και άλλες δυνατότητές του:


  Εμφάνιση ηλιακού φωτός κατά μήκος του τοπίου

  Βλέπουμε τι υπάρχει γύρω μας (ο πάνω κύκλος). Μετακινούμε (ο κάτω κύκλος)

Επίσης έδειξαν ιδιαίτερη χαρά όταν άνοιξαν και είδαν εικόνες του χωριού τους και συγκεκριμένα της πλατείας, της εκκλησίας και του βυζαντινού κάστρου.
Εξέφρασαν την επιθυμία να ταξιδέψουν και αλλού ανάλογα με τις εμπειρίες τους από τα ταξίδια τους, π.χ στην Κέρκυρα, και τα προσωπικά τους βιώματα, π. χ. ζήτησαν να ταξιδέψουν στην Αλβανία παιδιά Αλβανικής καταγωγής, στη Σουηδία ένα παιδί με μισή καταγωγή από τη μητέρα του. Αλλά και στον Βόρειο Πόλο, λόγω ημερών, θέλοντας να δουν που κατοικεί ο Άγιος Βασίλης.

Τελικά:

Δεν υπάρχουν σχόλια: