Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2010

Οι Ιδιότητες του νερού


Η αφορμή για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα δόθηκε από ένα κορίτσι που βράχηκε με το νερό στην τουαλέτα. Ένα παιδί σχολίασε το γεγονός και η Νηπιαγωγός προέτρεψε τα νήπια να παρατηρήσουν εάν το παντελόνι της, εκτός από βρεγμένο ήταν και λερωμένο, αν δηλαδή είχε χρώμα.
Τα περισσότερα παιδιά συμφωνήσαν ότι μόνο βρεγμένο ήταν, δηλαδή δεν υπήρχε πάνω στο παντελόνι λεκές.

1η ιδιότητα: το νερό είναι άχρωμο
Η νηπιαγωγός ρώτησε τα παιδιά γιατί συμβαίνει αυτό, γιατί δηλαδή όσο περνούσε η ώρα και στέγνωνε το παντελόνι, δεν φαινόταν το νερό. Τα περισσότερα παιδιά δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν ότι το νερό είναι άχρωμο (1η ιδιότητα) ή ότι δεν έχει χρώμα.
Η επόμενη ερώτηση έγινε απ' ευθείας: "Τι χρώμα έχει το νερό;"
Τα παιδιά απάντησαν: είναι γκρι, μπλε, άσπρο.
Έτσι ήρθε η ώρα της παρατήρησης. Η Νηπιαγωγός έστρωσε ένα τραπεζομάντιλο στο τραπέζι και τοποθέτησε πάνω γυάλινα διάφανα ποτήρια με διάφορα υγρά: λάδι, ξύδι, νερό, γάλα, κρασί, χυμό πορτοκάλι.
Αρχικά παρατηρήσαμε τα διαφορετικά χρωματιστά υγρά που βρίσκονταν μέσα στα ποτήρια και καταλήξαμε ότι το νερό δεν είναι άσπρο, γιατί άσπρο είναι το γάλα.
 

 
Οι αρχικές υποθέσεις και απόψεις των παιδιών ότι το νερό είναι γκρι, άσπρο, μπλε, διαψεύστηκαν με την παρατήρηση. Πολύ γρήγορα κάποιο παιδί είπε ότι το νερό δεν έχει χρώμα, "είναι αχρωματιστό".

2η ιδιότητα: το νερό είναι άοσμο
Η Νηπιαγωγός προέτρεψε τα παιδιά να παρατηρήσουν τα υγρά μέσα στα ποτήρια και να κάνουν  υποθέσεις γύρω απ' το τι μπορεί να περιέχουν. Σε κάποιες περιπτώσεις ήταν εύκολο να μαντέψουν, ενώ σε κάποιες άλλες όχι και τα παιδιά πρότειναν να τα μυρίσουμε.
Μυρίσαμε όλα τα ποτήρια:  
   

             το κρασί                                        το χυμό

               το γάλα                                    το νερό
  
       το λάδι                                                το ξύδι

Μυρίζει πικρό/ ξινό/ γλυκό... ήταν μερικές απαντήσεις για τα υγρά που υπήρχαν στα ποτήρια. Στην ερώτηση πώς μυρίζει το νερό; τα παιδιά απάντησαν ότι δε μυρίζει γλυκό, ούτε ξινό, ούτε πικρό. Και στην επόμενη ερώτηση μυρίζει το νερό; απάντησαν πως δε μυρίζει με κάτι, ότι δεν έχει μυρωδιά.

3η ιδιότητα: το νερό είναι άγευστο

Δοκιμάσαμε τις γεύσεις των υγρών που υπήρχαν στα ποτήρια:
Το λάδι
Το νερό
 
Το κρασί


Το χυμό

Το ξύδι
Το γάλα

Το συμπέρασμα ήταν ότι το νερό δεν έχει γεύση. Είναι άγευστο.

4η ιδιότητα: το νερό δεν έχει σχήμα

Σε αυτή τη φάση πειραματιστήκαμε με το σχήμα του νερού. Η Νηπιαγωγός άδειασε λίγο νερό σε ένα μπολ και ρώτησε τα παιδιά τι σχήμα έχει το νερό.



Τα παιδιά απάντησαν ότι το νερό μέσα στο μπολ είναι σαν κύκλος.
Έπειτα ζήτησε από ένα παιδί να βάλλει λίγο νερό μέσα στη χούφτα του. 


Εδώ τα παιδιά δεν μπορούσαν να προσδιορίσουν το σχήμα και μάλιστα παρατήρησαν ότι το νερό μετά από λίγο ότι έτρεχε. Στο τέλος ρώτησε τι σχήμα έχει το νερό μέσα στο ποτήρι. Και πάλι τα παιδιά δεν έδωσαν καμιά απάντηση. Η τελευταία ερώτηση προβλημάτισε τα παιδιά. Έχει σχήμα το νερό; Είναι κύκλος; Είναι τετράγωνο; Είναι τρίγωνο; Τα παιδιά αν και δυσκολεύτηκαν απάντησαν ότι μάλλον το νερό δεν έχει σχήμα. Το σχήμα του το παίρνει από τα σκεύη ή υλικά μέσα στο οποίο το βάζουμε. 

Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα υγρά.
 


5η ιδιότητα: το νερό απορροφάται από ορισμένα υλικά:

Με τα παιδιά παρατηρήσαμε, όταν κατά λάθος χύθηκε νερό, ότι αυτό απορροφήθηκε από το χάρτινο τραπεζομάντηλο που υπήρχε εκεί. Κάναμε το ίδιο σε ένα άλλο τραπέζι που δεν υπήρχε τραπεζομάντηλο και είδαμε ότι το νερό στέκονταν πάνω του. Πειραματιστήκαμε και με άλλα υλικά,
με μια πετσέτα
με μια σακούλα

και παρατηρήσαμε ότι η σακούλα δεν απορροφά το νερό, ενώ η πετσέτα το απορροφά.
Το συμπέρασμα ήταν ότι το νερό απορροφάται από ορισμένα υλικά.
 

Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010

Μια σταγόνα ταξιδεύει!!!

Ο καιρός άλλαξε και οι πρώτες βροχούλες εμφανίστηκαν. Όταν μαζευτήκαμε στον κύκλο αλλάξαμε τον καιρό και συζητήσαμε για αυτή την αλλαγή.

Οι πρώτες ερωτήσεις (από πού έρχεται η βροχή; Πώς δημιουργείται η βροχή;) δημιούργησαν  προβληματισμό στα παιδιά. Ξεκίνησε η συζήτηση με τα παιδιά να εκφράζουν ενδιαφέρουσες απόψεις. Οι περισσότερες από τις προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες τους, οδήγησαν τα παιδιά σε υποθέσεις. Η συζήτηση επεκτάθηκε σε ότι γνώριζαν τα παιδιά για τη βροχή και με τον τρόπο αυτό μάθαμε ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ σχετικά με τη βροχή.

Οι αρχικές γνώσεις των παιδιών ήταν αρκετά ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές. Π.χ. τα παιδιά νόμιζαν ότι τη βροχή τη στέλνει ο θεός, βγαίνει από τα σύννεφα (χωρίς όμως να ξέρουν πως φτάνει ως εκεί), έρχεται από κάπου απ’ τον ουρανό!!!

Οι ερωτήσεις και οι προβληματισμοί είχαν σαν στόχο να μάθουμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για τη βροχή και με βάση αυτό, να θέσουμε τους στόχους (για το τι θέλουμε να μάθουν) λαμβάνοντας υπόψη τα γνωστικά εμπόδια ή τις λάθος αντιλήψεις τους σχετικά με το θέμα. Οι στόχοι λοιπόν που θέσαμε και οι οποίοι αποτέλεσαν τα γνωστικά εμπόδια στις σκέψεις των παιδιών ήταν:
  • Γιατί αλλάζει ο καιρός και βρέχει
  • Πώς αλλάζει ο καιρός και έρχεται η βροχή
  • Πώς ταξιδεύουν οι σταγόνες
  • Ποιος είναι ο κύκλος του νερού
Μετά τη συζήτηση διαβάσαμε το βιβλίο «πέφτει- πέφτει η σταγόνα». Στη διάρκεια της ανάγνωσης η Νηπιαγωγός έκανε ερωτήσεις στα παιδιά ώστε να κάνουν υποθέσεις για το ταξίδι της σταγόνας και το κύκλο που κάνει η βροχή.
Καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα:
  • Το νερό ταξιδεύει
  • Το νερό κάνει κύκλο
  • Ο ήλιος είναι υπεύθυνος γι’ αυτό το ταξίδι
  • Το νερό πέφτει παντού: στο χώμα, στα δέντρα, στα ποτάμια, στις θάλασσες, στο σπίτι μας,
  • Το νερό έρχεται και ξανάρχεται
Στο τέλος με τα παιδιά αποτυπώσαμε σ’ ένα ομαδικό χαρτόνι το ταξίδι της σταγόνας.


Την επόμενη ημέρα, και επειδή το ενδιαφέρον ήταν αρκετό, η Νηπιαγωγός πρόβαλλε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή το παραμύθι «το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα». Κατά τη διάρκεια της προβολής τα παιδιά μάντευαν σε πολλές περιπτώσεις τη συνέχεια μιας και θυμόταν αρκετά από την προηγούμενη ημέρα.

Σειρά έπειτα είχε το πείραμα και η παρατήρηση: Η νηπιαγωγός ζέστανε νερό σ’ ένα βραστήρα.

Σε πολύ λίγο έκαναν τη εμφάνισή τους οι υδρατμοί.

Σε ένα μικρό πλαστικό δίσκο, που κρατούσε η Νηπιαγωγός πάνω απ‘ το βραστήρα,

άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα «σύννεφα»

και οι πρώτες σταγόνες έπεσαν.

Μαζευτήκαμε στον κύκλο για να σημειώσουμε σ’ ένα χαρτί τι παρατηρήσαμε απ’ το πείραμα.


Στο τέλος σειρά είχε το παιχνίδι:

"Μία σταγόνα χορεύει και πηδάει
Δύο σταγόνες χορεύουν και πηδάνε
Τρεις σταγόνες χορεύουν και πηδάνε
……………………………………
Όλες οι σταγόνες χορεύουν και πηδάνε"

Τα παιδιά είναι σε κύκλο όρθιοι, η Νηπιαγωγός ακουμπάει ένα παιδί στο κεφάλι και τραγουδάει "μια σταγόνα χορεύει και πηδάει" δίνοντας έτσι το σύνθημα για να χορέψει το παιδί- σταγόνα.Ακουμπάει το επόμενο παιδί και τραγουδάει "δύο σταγόνες χορεύουν και πηδάνε", και το παιδί αυτό χορεύιε μαζί με το προηγούμενο τώρα...Συνεχίζει μέχρι να ακουμπήσει όλα τα παιδιά και κάθε φορά προσθέτει και μία σταγόνα-παιδί στο τραγούδι. Στο τέλος χορεύουν όλες οι σταγόνες.

4 Οκτωβρίου: Παγκόσμια ημέρα "των ζώων"

Η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων πρωτογιορτάστηκε το 1931 σ' ένα συνέδριο περιβαλλοντιστών στη Φλωρεντία, ως ένας τρόπος για την ευαισθητοποίηση κοινού και ειδικών για τα υπό εξαφάνιση ζώα. Από τότε, η γιορτή διευρύνθηκε και περιλαμβάνει όλα τα είδη του ζωικού βασιλείου.
Η 4η Οκτωβρίου καθιερώθηκε ως Παγκόσμια Ημέρα Ζώων, επειδή συμπίπτει με τον εορτασμό της μνήμης του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, που έχει αναγορευτεί από την Καθολική Εκκλησία ως προστάτης των ζώων και του περιβάλλοντος.

Μια τέτοια μέρα αφιερωμένη στους φίλους μας τα ζώα δεν θα μπορούσε να λείψει μια μικρή, έστω,αναφορά στο Νηπιαγωγείο μας.

Η αφορμή δόθηκε από ένα νήπιο. Την ώρα της παρεούλας το πρωί, με ενθουσιασμό μας ενημέρωσε ότι σήμερα γιορτάζουν τα ζώα.

Αρχικά συζητήσαμε γιατί μπορεί να γιορτάζουν, ποιος ή ποιοι αποφάσισαν γι' αυτή τη γιορτή, ποια ζώα γιορτάζουν. Τα παιδιά προβληματίστηκαν, έδωσαν απαντήσεις και καταλήξαμε σε συμπεράσματα.

Γιορτάζουν:
  • γιατί είναι φίλοι μας
  • για να μη τους ξεχνάμε
  • για να τους θυμόμαστε
  • όλα τα ζώα γιορτάζουν
Αποφάσισαν:
  • τα ίδια τα ζώα
  • οι άνθρωποι
  • κάποιοι
 Η Νηπιαγωγός κάνοντας ερωτήσεις στα παιδιά προκάλεσε το ενδιαφέρον τους γύρω απ' τη ζωή των ζώων:
  • έχουν όλα τα ζώα σπίτι
  • κινδυνεύουν από άλλα ζώα ή ανθρώπους
  • εμείς αγαπάμε τα ζώα και γιατί
  • είναι σωστό να τα κακομεταχειριζόμαστε
Τα παιδιά έδωσαν τις απαντήσεις τους και αποφασίσαμε να κόψουμε από περιοδικά και εφημερίδες εικόνες ζώων

 


να γράψουμε σ' ένα χαρτί όλα όσα συμπαιράναμε και υποσχεθήκαμε, "για να μη τα ξεχάσουμε".

Στο τέλος υπογράψαμε δείχνοντας ότι συμφωνούμε να τηρήσουμε όλα όσα αποφασίσαμε:



  • Αγαπάω τα ζώα
  • Τα δίνω νερό και φαγητό
  • Τα φροντίζω
  • Δεν τα χτυπάω
  • Τα κρατάω σπίτι πάντα και δεν τα διώχνω
  • Δεν τα τυρρανώ
  • Δεν τα σκοτώνω

Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010

1η Οκτωβρίου Παγκόσμια ημέρα "Τρίτης ηλικίας"

Η Παγκόσμια Ημέρα των Ηλικιωμένων, γνωστή και ως «Παγκόσμια Ημέρα για την Τρίτη Ηλικία» εορτάζεται κάθε χρόνο την 1η Οκτωβρίου. Υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1990, για να αποτίσει τον οφειλόμενο φόρο τιμής στους ηλικιωμένους, αλλά και να επισημάνει τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν. 
Με αφορμή τον εορτασμό της "τρίτης ηλικίας" αποφασίσαμε και εμείς στο Νηπιαγωγείο μας να ασχοληθούμε λίγο με τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας.



  • Συζητήσαμε για την τρίτη ηλικία, ποια είναι, και σε ποιους αναφέρεται. Σε ποια ηλικία είναι ο μπαμπάς και η μαμά. Σε ποια ηλικία είναι τα παιδιά.
  • Συζητήσαμε γιατί αγαπάμε τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας και πόσο πρέπει να τους προσέχουμε. Τι μας προσφέρουν, πόσο μας βοηθούν.
  • Ζωγράφισε ο καθένας σε ένα φύλλο Α4 τον παππού και τη γιαγιά και γράψαμε γιατί τους αγαπάμε.







  • Φτιάξαμε μια ζωγραφιά για να τη χαρίσουμε στον παππού και τη γιαγιά μας.