Τρίτη, 16 Μαρτίου 2010

ΟΙΚΟΔΟΜΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (Οι ιδιότητες του αέρα)

Θέμα: Αέρας (ιδιότητες του αέρα)
Νηπ/γείο: 2/θ Νηπ. Καλλιθέας
Διαθεματικό πρόγραμμα
Διάρκεια: 1 εβδομάδα

Μετά την επιστροφή στο σχολείο από το τριήμερο της αποκριάς και με αφορμή την Καθαρή Δευτέρα ασχοληθήκαμε με τον αέρα.
Αρχικά συζητήσαμε για το πως περάσαμε τις μέρες αυτές. Τα παιδιά οδήγησαν τη συζήτηση στο πέταγμα του χαρταετού.

Ενότητα: μελέτη περιβάλλοντος

Μέσα από ερωτήσεις τα παιδιά εξέφρασαν απόψεις, χρησιμοποίησαν προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες και έτσι η νηπιαγωγός συγκέντρωσε αρκετά στοιχεία για το ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ σχετικά με τον αέρα. (προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες)
Οι αρχικές γνώσεις των παιδιών ήταν αρκετά ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές. π.χ. Τα παιδιά νόμιζαν ότι ο αέρας βγαίνει από τα σύννεφα και υπάρχει μόνο έξω!!! Οι ερωτήσεις και οι καταστάσεις προβληματισμού οδήγησαν τα παιδιά σε συμπεράσματα διαφορετικά, πολλές φορές, από τις αρχικές τους γνώσεις και κυρίως υποθέσεις!!
Οι ερωτήσεις και οι προβληματισμοί είχαν σαν στόχο τις ιδιότητες του αέρα. Κάποιες από αυτές τις γνώριζαν τα παιδιά εμπειρικά, κάποιες δεν μπορούσαν να τις φανταστούν (π.χ. Ότι ο αέρας έχει βάρος, και ότι υπάρχει παντού: μέσα και έξω από το σχολείο) και στις οποίες οδηγηθήκαμε με αντίστοιχα πειράματα.
Ο αέρας λοιπόν έχει: βάρος, δύναμη, κίνηση, πιάνει χώρο (ή φυλακίζεται όπως είπαν τα νήπια!!!), υπάρχει παντού(μέσα και έξω), τον αισθανόμαστε, είναι αόρατος.

Ενότητα: μελέτη περιβάλλοντος:

Μιλήσαμε και γνωρίσαμε για την αιολική ενέργεια :τις μορφές, τη σημασία της σήμερα και τη χρήση της από την αρχαιότητα έως σήμερα: καράβια- ιστιοπλοΐα, ανεμόμυλοι, αλεξίπτωτα, αερόστατα.
Τα παιδιά προβληματίστηκαν για το που μπορούμε να βρούμε πληροφορίες και να δούμε εικόνες σχετικά με την αιολική ενέργεια. Πολύ γρήγορα προτείναμε να μπούμε στο goog (google) και να ψάξουμε εκεί!!!

ενότητα: Δημιουργία έκφραση
Δημιουργήσαμε ζωγραφιές με την τεχνική του φυσήματος με καλαμάκι.
Ενότητα: Δημιουργία έκφραση
κατασκευάσαμε ανεμόμυλους
Ενότητα: Μαθηματικά
Στα παιδιά δώσαμε να ζωγραφίσουν ένα σχήμα (τετράγωνο), με το οποίο θα φτιάχναμε τους ανεμόμυλους. Μετρήσαμε τις πλευρές και τις γωνίες. Κάποια παιδιά γνώριζαν το σχήμα, κάποια άλλα δεν ήξεραν την ονομασία του. Βρήκαμε στο χώρο αντικείμενα με το ίδιο σχήμα, συζητήσαμε για τις διαφορές του με το τρίγωνο που ήδη είχαμε μάθει αλλά και με τα άλλα σχήματα που μάθαμε και τα οποία υπήρχαν σε πίνακα αναφοράς στην τάξη μας.
Ενότητα:Γλώσσα 1(Ανάγνωση: στο χώρο του Νηπιαγωγείου θα πρέπει να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να έρχονται αβίαστα σε επαφή με διαφορετικές εκδοχές του γραπτού λόγου (βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, επιγραφές κτλ.) και να τους δίνονται ευκαιρίες ώστε: να αναγνωρίζουν τις βασικές εκδοχές του γραπτού λόγου με βάση τα εξωτερικά – τυπογραφικά χαρακτηριστικά και το περιεχόμενο, να συνειδητοποιούν ότι οι διαφορετικές αυτές εκδοχές μεταφέρουν μηνύματα με διαφορετικό τρόπο και χρησιμοποιούνται για διάφορους λόγους.
2(Γραφή και γραπτή έκφραση: στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να δίνει στα παιδιά ευκαιρίες να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που συνδέονται με το γιατί και το πώς γράφουμε, να αρχίσουν δηλαδή να συνειδητοποιούν την κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου ώστε: να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας, ανάπτυξης ιδεών, μεταφοράς πληροφοριών και ως πηγής ευχαρίστησης και απόλαυσης.

      
   

Τα παιδιά ρωτήθηκαν από πού μπορούμε να μάθουμε τον καιρό. Οι απαντήσεις που έδωσαν ήταν αρκετά ενδιαφέρουσες: από τη δασκάλα, από την τηλεόραση, από τον υ/η, από εφημερίδες. Στη γωνιά της βιβλιοθήκης ψάξαμε σε περιοδικά και εφημερίδες να βρούμε ένα έντυπο δελτίο καιρού. Τα παιδιά με τη βοήθεια των εικόνων κατάλαβαν και βρήκαν το σημείο που έλεγε την πρόγνωση του καιρού. Το διαβάσαμε στην τάξη και έπειτα συζητήσαμε και για τις λεξιλόγιο του καιρού. (βορειοδυτικός άνεμος, μποφόρ, ασθενής κλπ).

Ενότητα : Γλώσσα Προφορική Επικοινωνία (ομιλία και ακρόαση).
Τα παιδιά με βάση την παρακάτω δραστηριότητα πήραν το λόγο για να περιγράψουν μια ανάλογη εμπειρία στο σπίτι τους ( βλέπουμε με το μπαμπά ή τη μαμά δελτίο καιρού) και διηγήθηκαν τις εμπειρίες τους.
Ακούσαμε ένα δελτίο καιρού από το internet http://www.youtube.com/watch?v=ORIKtQlibDI.
Τα παιδιά γνωρίζουν ότι στο διαδίκτυο μπορούμε να βρούμε αρκετές πληροφορίες για ένα θέμα που μας ενδιαφέρει. Στην τάξη μας αρκετές φορές προβληματιστήκαμε για κάτι που δεν ξέραμε από πού θα το μάθουμε και πλέον τα παιδιά είναι εξοικειωμένα στην ιδέα ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη goog (google) για να μάθουμε κάτι.

               
  

Δευτέρα, 15 Μαρτίου 2010

25 ΜΑΡΤΙΟΥ (ΘΕΑΤΡΙΚΟ 2/θ Ν/Γ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ)

χίλια καλώς ορίσατε 
σήμερα στη γιορτή μας
Ένα μεγάλο ευχαριστώ 
μέσα από την ψυχή μας.

Θα προσπαθήσουμε πολύ 
να ευχαριστηθείτε
απ' όσα θα ακούσετε 
απ' όσα θα δείτε.

Σήμερα παιδιά γιορτάζει 
η πατρίδα μας Ελλάδα 
και παντού το φως σκορπίζει
σαν ακοίμητη λαμπάδα

Το σχολείο στα γιορτινά του
ντύθηκε και καρτερεί
πανηγύρι όλη η χώρα 
και τραγούδια και χοροί.


Σ' αυτή τη γιορτή μας 
ελάτε παιδι'α
ψηλά τη σημαία
ψηλά την καρδιά.


ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Μια φορά και έναν καιρό
Άνοιξη ήτανε θαρρώ
στο σχολείο των γραμμάτων
η κυρία Αλφαβήτα
μάζεψε τα γραμματάκια
αλφα, βητα, ητα, θητα.


ΔΑΣΚΑΛΑ:
Όμορφά μου γραμματάκια
ελάτε σας παρακαλώ
συμβούλιο να κάνουμε
έχω κάτι να σας πω!


ΠΑΙΔΙΑ:
Ο ήλιος μας το ζήτησε 
να σκεφτούμε όλοι μαζί
και να φτιάξουμε μια λέξη 
την πιο σπουδαία λέξη.


Θα την πάρει λέει μαζί του
να την πάει στον ουρανό
να την δουν, να την χαρούν 
όλοι οι άνθρωποι της γης.


ΓΡΑΜΜΑ Α:
Άνοιξη να γράψουμε 
που ανθίζουν τα λουλούδια
έρχονται τα χελιδόνια 
και στο δάσος το αηδόνια.


ΓΡΑΜΜΑ Υ:
Ας γράψουμε υγεία
για όλους τους ανθρώπους 
απ' το παιδί ως τον παππού
εδώ και σε άλλους τόπους.


ΓΡΑΜΜΑ Χ: 
Χαρά να γράψουμε 
την πιο όμορφη λέξη,
που όλη η γη χαμογελά
και η πλάση τραγουδά.


ΓΡΑΜΜΑ Π:
Δεν θέλω εγώ να γράψουμε 
τη λέξη από Π
θέλω μια λέξη όμορφη
που τον πόλεμο θα σβήσει.


ΓΡΑΜΜΑ Ε:
Η ελπίδα μας χαρίζει 
τη χαρά για τη ζωή
στους ανθρώπους δίνει γέλιο 
και ομορφαίνει τη ζωή.


ΓΡΑΜΜΑ Ι: 
Ποτέ μου εγώ δεν ξέχασα
τον ένδοξο αγώνα 
γι' αυτό είναι γραμμένη εδώ 
η ιστορία να μείνει αιώνια.


ΓΡΑΜΜΑ Ρ:
Ρόδι μου φρούτο κόκκινο 
που στολίζεις τη ρόδιά
και γεμίζεις την ποδιά
φρούτα φθινοπωρινά.


ΓΡΑΜΜΑ Η:
Ο ήλιος δίνει ζεστασιά
κι όλη τη γη φωτίζει
μόλις βγει χαμογελά
και τη χαρά σκορπίζει.


 ΓΡΑΜΜΑ Ν:
Στο νηπιαγωγείο περνάμε μια χαρά
μαθαίνουμε ποιήματα και πράγματα καλά
και όλα τα παιδάκια 
είμαστε μια αγκαλιά.


ΓΡΑΜΜΑ Η: 
Ησυχία στο σχολείο 
κάνουν όλα τα παιδιά
για να ακούσουν την κυρία 
όταν τους μιλάει γλυκά.


ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Όλοι σώπασαν λοιπόν
και σκεφτήκανε πολύ
μα εκείνη τη στιγμή
ζήτησαν βοήθεια 
από τα περιστέρια της ειρήνης.


Περιστέρια της ειρήνης
ελάτε σας παρακαλώ
όμορφη λέξη ψάχνουμε
να γράψουμε στον ήλιο
όλοι οι άνθρωποι να δουν 
να τη δουν, να τη χαρούν.


ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ:
Θα' ρθω να σας βοηθήσω 
με μεγάλη μου χαρά
να διαλέξουμε μαζί 
γράμματα προσεχτικά.


ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ:
Παίρνω το Ε από την ΕΛΠΙΔΑ
το Ι από την ΙΣΤΟΡΙΑ
το Ρ από το ΡΟΔΙ
το Η από τον ΗΛΙΟ
το Ν από τα ΝΗΠΙΑ
το Η από την ΗΣΥΧΙΑ


ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ:
Και φτιάχνουμε μια λέξη
την πιο σπουδαία λέξη
Ας τη φωνάξουμε μαζί
σ' όλο τον κόσμο να ακουστεί.



ΕΙΡΗΝΗ



ΕΙΡΗΝΗ:
Τι όμορφα οι άνθρωποι 
 να ζούνε με γαλήνη
πόσο πολύ τους αγαπώ
όλο για εκελινους προσπαθώ 
να έχουνε ΕΙΡΗΝΗ


ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ:
Ειρήνη είναι ζεστή φωλιά
γεμάτη ολόχαρα πουλιά
ειν' ήλιος και λουλούδια 
και γέλια και τραγούδια.


ΕΛΠΙΔΑ:
Και πιασμέμοι χέρι χέρι
στου πολέμου τη φωτιά
φέραμε σ' όλα τα μέρη
φως, ελπίδα και χαρά.


   

Τσιρίμπαση Ελένη





















ΕΙΡΗΝΗ

Ειρήνη είναι ζεστή φωλιά γεμάτη ολόχαρα πουλιά, είν΄ ήλιος και λουλούδια και γέλια και τραγούδια....
Βρήκαμε τη λέξη ΕΙΡΗΝΗ, τη γράψαμε και την γεμίσαμε...
λουλούδια...
Όπως τότε (28η Οκτωβρίου) που γίναμε εικονογράφοι για "το κανόνι της Ειρήνης" 

και συγγραφείς...
"Μια φορά και έναν καιρό ήταν το κανόνι της Ειρήνης. ήθελε να σκοτώσει το λουλούδι το καλό, της Ειρήνης. Μια μέρα του είπε: να φύγεις από πάνω μου γιατί αλλιώς θα σε σκοτώσω. Τα πουλιά, ο ήλιος και τα λουλούδια του είπαν φύγε γιατί θα σε σκοτώσει. Την άλλη μέρα το κανόνι ξύπνησε και είδε το λουλούδι από πάνω του και σκέφτηκε "¨βαρέθηκα να είμαι μόνος τόσα χρόνια, θέλω να γίνουμε φίλοι....(2/θ Ν/Γ Καλλιθέας)    έπειτα από ανάγνωση του παραμυθιού: ΤΟ ΚΑΝΟΝΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Τότε λοιπόν τα παιδιά ζωγραφίσανε και πάλι την Ειρήνη γεμάτη λουλούδια.

Ας χαρούμε την Ειρήνη βρε παιδιά....
Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού: Ειρήνη του Αριστοφάνη (διασκευή Σ. Ζαραμπούκα)
τραγουδήσαμε το τραγούδι ΓΙΟΥΠΙ- ΓΙΑΓΙΑ
Ας χαρούμε την ειρήνη βρε παιδιά
Ας χαρούμε την ειρήνη βρε παιδιά 
όχι πόλεμο και μάχη, όχι όπλα και θανάτοι
μόνο αξίνες φτύρια και πολλή δουλεια
Τους πολέμους τώρα διώξτε μακριά
Τους πολέμους τώρα διώξτε μακριά
και αν στα χέρια κανείς πιάσει ένα τόσο πυραυλάκι 
στον ποπό να βγάλει ένα τόσο δα σπυράκι.
Γιούπι γιάγια γιούπι γιούπι για 
γιουπι γιάγια γιούπι γιούπι για
γιούπι γιάγια γιούπι γιουπί γιάγια 
γιούπι γιούπι γιάγια γιούπι γιούπι για.


και το τραγούδι ΤΡΥΓΑΙΟΣ (διασκευή από το "μια η Άνοιξη" του Δ. Σαββόπουλου.
ΤΡΥΓΑΙΟΣ
Με το σκαθάρι μου, με το μαμούνι μου, το ζωηρό,
πολύ ψηλά πετώ, πάνω στα σύννεφα στον ουρανό.
Τρέμετε άνθρωποι, τρέμετε Έλληνες το φοβερό
το παντοδύναμο, το υπερσύγχρονο, το φοβερό.

Σιγανούλια, μαλακούλια, σκαθαράκο μου καλέ
πρόσεχε μικρό σκαθάρι και μη τρέχεις βρε τρελέ.
Έλα τώρα, έλα τώρα δείξε λίγο σεβασμό
τόσο θάρρος να μη παίρνεις, είμ' εγώ τ' αφεντικό


Στο τέλος υπογράψαμε για τη Ειρήνη σ' ένα στεφάνι: